ČERNÉ DIVADLO HILT PRAHA

SHRNUTÍ SITUACE BĚHEM OBDOBÍ KORONAVIRU

 

Každoročně po 15. lednu všechna černá divadla pociťují úpadek návštěvnosti. Diváci se do hlediští vracejí v průběhu března. Rok 2020 přinesl velké překvapení. Vzhledem k tomu, že Asiaté jsou věrnými fanoušky černého divadla, již od začátku ledna přestali přicházet. Postupně začaly rušit skupinové rezervace i evropské národy poté, co se šířily první zmínky o koronaviru. A tak se stávalo, že jsme přišli do divadla a v závěru jsme show rušili, protože nedorazil jediný divák z předem zaslaných rezervací. 

Na postupné zákazy vydané vládou jsme ihned reagovali. Snížili jsme počet vstupenek do prodeje tak, aby to i s herci a personálem dodržovalo počet povolených osob. Stejně jsme nedoufali, že by přišlo více diváků. Dokonce jsme urychlili plánované stěhování do menšího divadla. Původně nás mělo v Divadle U Valšů nahradit Černé divadlo Jiřího Srnce a my museli přistoupit na 2 měsíční výpověď. Ve chvíli koronaviru to paradoxně byla naše výhoda a myšlenky na křivdu šly stranou. Nové divadlo nese název Lobby je v těsném sousedství původního působiště. Kapacita hlediště je max 40 lidí a náklady mnohem nižší. Bohužel, jen jsme se odstěhovali a chtěli narychlo v novém prostoru zkoušet, připraveni držet provoz i pro pár diváků, byla vládou vyhlášena karanténa.

Své poslední představení jsme odehráli 29:2:2020. Divadlo vedeme se Štěpánkou Pencovou ve dvou lidech. Toto období znamenalo celodenní práci s evidencí rušených rezervací, hlídání vracení vstupného, denní plánování, co bude zítra... Všichni naši herci pracují i jinde. Nejen v muzikálech,ale mnozí i v restauracích, v barech, u filmu. O práci v našem divadle, v jiných divadlech, v gastronomii i u filmu přišli všichni ze dne na den. Umělci jsou tedy ve vážné existenční situaci bez možnosti příjmu. Jediný z 15 našich herců je zároveň datamanagerem již přes 20 let na oddělení leukemie Karlovo náměstí a tedy jediným, kdo o práci nepřišel.

Divadlo HILT jako takové - myslíme si, že provoz budeme schopni obnovit už proto, že v Lobby máme nižší náklady a i přes uzavřené hranice, vždy jsme v hledišti měli i hodně českých diváků. Zároveň jsme schopni hrát i pro 10 - 20 diváků, aby od sebe měli bezpečný odstup v hledišti. Bohužel, některé náklady běží dále - pevný internet ve dvou domácích kancelářích, pracovní telefony nás i našich externistů, webový prostor... Ušetřené rezervy tedy mizí, i když byly původně myšleny na nákup nových černých opon a základní vybavení našeho černého divadla v novém prostoru. A výdělek je NULA. 

V novém prostoru Lobby v Karolíny Světlé je nyní celá naše scéna naházená v rohu a jen přikrytá plachtami. Spojili jsme se s lidmi ze sousedství a nyní tam denně dobrovolnicky šijeme roušky. Alespoň příjdeme na jiné myšlenky a ještě trávíme čas v prostoru divadla, což nám hodně chybí. Ušité roušky jsme již věnovali organizaci Život90 (od kterých jsme paradoxně odešli z Divadla U Valšů), porodnici Apolinář, nemocnici Motol.....nosíme je vždy i u sebe a rozdáváme lidem na ulici, když vidíme, že někdo nemá. 

Umělci práci hledají težko. Nabídky jsou, ale buďto to jsou chmelové brigády - většinou omezené pro studenty do 26 let - zároveň málokdo může odjet na 15 dní pryč. Případně velkosklady, které si chtějí nyní nabrat lidi a upsat si je stálou smlouvou - ovšem všichni počítají s tím, že se na jeviště během měsíce dvou vrátí. A rádi by v plné síle a ne se zničenými zády, upsaní smlouvami - tedy kvalita představení by upadla do neznáma. Nejlukrativnější brigády jsou rozebrány poté, co se zavřely restaurace a bary mezi prvními.

Pomoc divadlům by stát jistě poskytnout mohl - nejvíce těm, která nejsou dosud státem dotovaná. Budovy divadel mohou divadelním společnostem dočasně odpouštět nájem (u nás v Lobby to tak je do doby, než začneme hrát pro veřejnost). Je možnost vysílat online a vybírat dobrovolný příspěvek od diváků - ovšem mnoho divadel nemá techniku na vysílání, kvalitní kamery a mikrofony na přenos zvuku. 

Černá divadla, i když měla období s malou návštěvností, všichni investujeme do domácích scén finance vydělané na zahraničních turné a soukromých akcí pro firmy - nyní opět bez šance. Přežijí pouze Ti, kteří se uskromní, herci sníží své nároky na honoráře. A produkce nebudou očekávat pouze velký zisk, ale jejich vedení se spokojí s tím, aby byly zaplaceny náklady na provoz. Zároveň ředitelé a vedení sníží své životní nároky na minimum a spokojí se "málem" pro uživení sebe a svých rodin. 

Ředitelka HILTu Štěpánka Pancová nyní tráví čas u své rodiny v Čelákovicích, kde pomáhá s hlídáním dětí - při své výšce 125 cm si teď náhradní práci za 4 divadelní projekty a muzikály nenajde. Já denně s přítelem Martinem, chodíme do divadla šít roušky, vstáváme brzy ráno a hledáme vhodné práce, abychom zvládli základní náklady osobního života.

Za Černé divadlo HILT, Theodor Hoidekr